Skolestart: Skal dit barn starte i 0. klasse? Her er hvad han skal kunne

Se hvad man skal kunne inden 0. klasse

Overgangen fra børnehave til 0.klasse er stor, kæmpe stor. Dit barn går fra at være en del af en lille børnegruppe, til en del af en klasse med 25 andre elever. At starte i 0.klasse stiller derfor nogle helt nye krav til barnet. Det er nemlig ikke lige så nemt at få voksen hjælp som i børnehaven, og der er heller ikke lige så mange ting man kan få hjælp til.

Jeg holder foredraget “Bliv klar til 0. klasse” for AOF Vestegnen – tilmeld dig her.

Lærerene og pædagogerne i skolen forventer en vis grad af robusthed, selvstændighed og selvhjulpenhed fra dit barn.

Mit bedste råd til dig er derfor at se på listen nedenuden er begynde at øve hjemme allerede inden skolestart.

Du er dit barns bedste lærer

Jeg er af den klare opfattelse at du er dit barns bedste lærer. Det er du fordi det er dig som kender dit barn aller bedst, det er dig som bedst ved, hvad dit barn kan i forvejen, hvad der udløser konflikter og hvad der bedst motiverer.

Jeg har skrevet en bog om dette til dig som er skoleforælder eller kommende skoleforælder. Den hedder “STØT DIT SKOLEBARN – en forældreguide” og kan købes her. I bogen finder du mine bedste lærer råd, komplette forældreguides, lektietricks og viden om hvordan man bedst taler med sine børn om det der sker i skolen. Kort sagt en manual til skolesucces, og det bedste er at den kun koster 149 kr.

KØB BOGEN HER

Nedenfor kan du læse en liste over ting som er gode at kunne inden skolestarten i 0. klasse, listen kan i øvrigt også ses her:

FÆRDIGHEDER
Færdighederne fortæller noget om børns parathed til at begynde i børnehaveklasse. Barnet må gerne kunne:

      • Lege med andre børn.
      • Deltage i fælles aktiviteter.
      • Forstå fælles opgaver og fælles budskaber.
      • Kende og bruge de almindelige sociale hilsener: goddag, farvel og lignende.
      • Hoppe på ét ben, hinke, rulle, kaste og gribe.
      • Have en vis grad af selvstyre: at kunne overskue og planlægge i et vist omfang.
      • Forstå instruktioner i nye lege og ukendte aktiviteter.
      • Være selvhjulpet, for eksempel kunne klare af- og påklædning selv.
      • Knappe knapper, binde snørebånd, bruge lynlås.
      • Klare toiletbesøg selv.
      • Hjælpe med enkle opgaver derhjemme.
      • Tale forståeligt.
      • Gentage simple sætninger.
      • Være med i en samtale om et simpelt indhold.
      • Kende sange og rytmer.
      • Lytte til højtlæsning.
      • Genfortælle dele af en historie, som det har lyttet til.
      • Selv fortælle en lille historie.
      • Vide hvordan man læser i en bog.
      • Kende til basal brug af en computer.
      • Have basalt kendskab til at søge på internettet.
      • Udtrykke sine ideer og behov over for andre.
      • Holde på en blyant med to fingre.
      • Kende de mest almindelige farver.
      • Kende og tegne simple figurer som f.eks. firkant, trekant, cirkel.
      • Tegne et menneske.
      • Skrive deres eget navn.
      • Tælle til 10 og forstå antal op til 10.
      • Klippe med en saks
      • Sidde stille i 20 minutter.

Jeg har også skrevet om emnet i et andet indlæg om overgangen fra børnehave til skole her og her.

Forældrerådgivning

Oplever du at skolestarten har været hård ved dit barn? Måske trives han ikke så godt i indskolingen som du havde håbet? Jeg har stor erfaring med at rådgive forældre i min forældrerådgivining. Her tager vi udgangspunkt i jeres barns situation og det som bekymrer jer. Her på siden kan du læse om de 7 mest almindelige skoleudfordringer, måske kan du genkende dit barn i et af dem.

Jeg holder foredraget “Bliv klar til 0. klasse” for AOF Vestegnen – tilmeld dig her.

Ønsker du en uforpligtende samtale, hvor vi afklarer om forældrerådgivning er noget for dig? Så er du velkommen til at kontakte mig her. 

 

Maria Baldus

God i Skolen

 

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene