Når dygtige børn keder sig i skolen

Når man måske keder sig i skolen

Fornylig fik jeg en mail fra en nyhedsbrevslæser. En mail, som på særlig fin vis, mindede mig om noget, jeg havde glemt – nemlig de dygtige elever. De elever, som har forstået skolen, accepteret skolen, og trives med at lære nyt, ja næsten higer efter det. Dem som måske keder sig i skolen på grund af deres iver og engagement.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

De elever og deres forældre er ofte på jagt efter mere. Mere stimulans, flere opgaver og ny viden. Selv om det måske lyder som et ønskesenarie er det, det ikke altid. Nogle gange er det en kamp om at finde på nyt, at frygte at ens barn keder sig i skolen.

Keder sig i skolen, kan man det?

Det er der mange børn, som selv synes de gør, altså at skolen er kedelig, opgaverne kedelige og undervisningen kedelig. Jeg har ofte her på bloggen behandlet emnet, men når jeg tidligere har behandlet det, har det været ud fra det udgangspunkt, at det var eleven, som ikke kunne engagere sig, knokle eller måske manglede et fagligt løft, der skyldtes at skolen blev kedelig.

Men helt anerledes er det, når skolen faktisk er i risiko for at blive kedelig. Kedelig fordi opgaverne ikke udfordrer, fordi man ikke oplever at skulle kæmpe med noget. Alt virker let, og er løst hurtigt og uden problemer.

Jeg har gennem min tid som lærer, ikke mødt mange elever, om hvem man kan sige,”han keder sig i skolen”, men det betyder ikke, at de ikke findes, for det gør de. Jeg har dog mødt elever, i alle de klasser jeg har haft, som ikke følte de blev udfordret nok, og hvis forældre ikke følte, de blev udfordret nok – og som nok også havde ret.

Hvordan kan sådan en elev se ud?

Det var elever, både piger og drenge, som var lynhurtige. De arbejde og tænkte med en hast, selv jeg ikke altid kunne følge med i. De kastede sig over opgaver, som var nye og anderledes. Det var næsten som om, der var lommeregnere i deres hoveder, så gode var de til hovedregning. De kunne gennemskue mønstre og sammenhænge i matematematik langt mere komplicerede end, hvad de burde.

Ofte gik de til opgaverne med iver. Men de blev lynhurtig færdige, og så opstod spørgsmålet,

“Hvad skal man, når man er færdig?”

Det er her problemet opstår, tror jeg, det gjorde det i hvertfald for mig. Jeg vil helt ærligt og ydmygt opstille en liste over mine oftest anvendte svar, og forklare, hvorfor de kan være skyld i, at dygtige elever kommer til at kede sig i skolen.

Du må hjælpe nogle af de andre, der har brug for hjælp!”

  • “Du må hjælpe nogle af de andre, der har brug for hjælp”. Det virker oftest demotiverende, ikke hvis det sker en gang, men hvis det sker gang på gang på gang, at man skal være hjælpelærer, kan man føle sig demotiveret. Især hvis man er drevet af konkurrence, og gerne vil udfordres. Ofte blev denne strategi vel modtaget af pigerne og ilde modtaget af drengene.

 

  • “Du kan lave videre i ekstramappen”. Ekstramappen lugter altid langt væk af babysitter. I hvertfald for de elever, som ikke har behov for at træne alt det grundlæggende. Selvom jeg sørgede for, at der var “sjove” opgaver i ekstramappen, var der ingen udfordrende. Ingen som gjorde, at de særligt dygtige rev sig i håret. Og hvorfor sørgede jeg ikke for det? Var det ikke min opgave at sørge for, at alle blev udfordret? JO! Men mens de, som var færdige lavede i ekstramappen, hjalp jeg de elever, som havde svært eller meget svært ved dagens opgaver, svært ved at nå dagens mål. Ved at nogle blev hurtigt færdige og arbejde selv, uden at kræve min hjælp resten af timen, gjorde at jeg fik mere tid til at hjælpe de, som havde brug for det. Er det fair? Måske, måske ikke. Men det er fællesskab på godt og ondt.

 

  • “Du kan lave huller i bogen”. Selvfølgelig har denne type elev ikke nogle huller i bogen. Men hvis der skulle være nogle, er det en okay løsning.

 

  • “Du må gerne gå videre”. De fleste elever synes, det er fedt og tager faktisk det at måtte gå videre, som en udfordring. Det giver mening for dem, bogen skal jo laves, og når man laver forud kommer man jo foran og fører, og det betyder meget for mange dygtige elever. Men for mig som lærer, er det den dårligste løsning. For det første fordi, jeg så sidder med en elev, som i næste time har lavet det, som var meningen, og derfor oplever yderligere spild af hans eller hendes tid, når der i næste time er endnu mere tid, hvor man skal hjælpe eller lave i ekstramappen. Jeg havde endda engang en pige, som ved juletid havde udfyldt hele bogen fordi hun synes det var sjovt. Og så kommer man hurtigt til at være udenfor fællesskabet, når man har lavet det, de andre skal lave, og så kan man også blive en, der keder sig i skolen.

 

Det var mine oftest benyttede svar på spørgsmålet, “Hvad skal man når man er færdig?”.

Vil du vide mere, der kommer mere i næste indlæg

Næste indlæg kommer til at handle om, hvad jeg kunne gøre anderledes, og om hvad dit barn kan blive bedre til, sådan at han eller hun ikke keder sig i skolen.

Jeg har hjulpet mange forældre gennem min rådgivning, hvis du har brug for en samtale, noget inspiration eller en plan for, hvordan du kan udfordre dig barn, så send mig en besked eller ring på 50871603.

Maria Baldus

God i skolen

 

 

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene