Laver du også alt det praktiske når dit barn sover?

Kunne du godt tænke dig mere voksentid?

Rigtig mange forældre laver alt det praktiske mens deres børn sover, eller er i institution eller er hos den anden forældre, og det kan være en fejl.

I hjemmet skal der gøres rent, ryddes op, vaskes tøj, laves mad, ryddet op efter mad, handles ind og meget andet. Det er alle opgaver, som selvfølgeligt tilfalder forældrene. Men det betyder ikke, at børnene ikke kan være med, alligevel er der rigtig mange forældre, som gør alt det ovenstående uden at have børnene med.

Og det er selvfølgelig helt forståeligt, for lad os være ærlige, det kan ofte være mere besværligt at have børnene med sidst på dagen, hvor overskuddet er lavt.

Som lærer vil jeg gerne gøre det tydeligt, det er en fejl ikke at tage børnene med. 

I stedet for at tage den ekstra tid og energi og lade børnene,  selv de små være med, eller endda gøre nogle af opgaverne, gør man det selv, fordi det er nemmere, fordi det går hurtigere, og fordi så har man mere tid til at lave noget sjovt eller hyggeligt med sine børn.

Børnene har rigtig godt af at hjælpe

At børn har godt af at hjælpe ved de fleste forældre godt. Men alligevel gør man det selv. Det sætter bare desværre børnene i en situation, hvor alt det sure pligtarbejde er taget ud af deres liv. Andre gør det for dem, og al deres fritid kan frit bruges på noget, de selv vælger, noget der er sjovt. Og det er selvfølgelig dejligt, og helt klart et udtryk for, at vi lever i en tid med overskud, men børnene vokser op i en verden som ikke ligner den verden de skal være voksne i, og som slet ikke ligner den de skal gå i skole i. 

Emmas yndlings kjole er ikke ren, den ligger i vasketøjskurven. Alligevel spørger hun sin mor, om de ikke lige kan tjekke vaskekælderen, for det kan jo være, den er der nede. Nej, siger mor, jeg har ikke vasket den endnu, men det godtager Emma ikke, hun spørger om de ikke lige kan kigge derned, for det kunne jo være, den var ren, og mor bare ikke vidste det.

Emil er 9 år og har efterladt sit LEGO ud over hele værelset sammen med tusserne og bamserne. Der skal ryddes op, siger mor, og Emil prøver, men får ikke tingene på de rigtige pladser. Mor viser det igen, og er måske små irriteret over, at Emil ikke kan selv, når nu han er så stor. At rydde op er noget man skal lære, ved at gøre det, ikke ved at se andre gøre det.

En forståelse for, hvordan det praktiske hænger sammen i hjemmet er ikke noget børn lærer fordi de bliver ældre, det er noget de lærer ved at gøre det – og ved ikke at indvolvere dem, så tror de, at det fikser sig selv.

Man skal lære at arbejde hårdt for noget

Problemer i skolen opstår fordi pligterne og det hårde arbejde er noget man skal vænne sig til, som en del af livet også som barn. Det eksisterer i skolen, og det er her, jeg tydeligt så problemet. Børnene reagerer lynhurtigt med “åh hvor kedeligt”, når jeg præsenterer en opgave, eller “Jeg er så træt” og kaster hovedet ned, eller “må jeg ikke spille ipad”. Mange børn tror fejlagtigt, at opgaver ikke må være kedelige, sure, svære tage lang tid og koncentration. Det kommer ofte til udtryk som modstand mod opgaven, det har jeg lavet en video om, se den her. Men meget af det, man skal i skolen kræver hårdt arbejde og gå på mod, for det er hårdt arbejde at lære nyt. Det kan føles helt urimeligt svært, men her er det vigtigt at have lært, ikke at tænke så meget over, hvor sjovt det er, og bare kunne knokle – blive færdig- get the job done.

Det er vigtigt at lære sit barn nogle strategier til at gøre det kedeligt sjovt. Sådan at de også i skolen kan overkomme den modstand, som er helt naturligt at føle når noget er hårdt. Det gør, de kan arbejde med opgaverne og blive klogere, dygtigere og bedre. Og det er jo det, vi gerne vil have. Ikke?

Pliger i hjemmet er rigtig godt

Det er derfor, jeg råder forældre til at lade deres børn kæmpe med noget af det kedelige hjemme. Sådan at i viser dem, at alt ikke er sjovt hele tiden, men at når det er slut har i mere tid sammen til det, der er dejligt.

Desuden er det også vigtigt for mange voksne at have aftenerne til voksentid. Sådan at man ikke skal løbe rundt og ordne alt det praktiske mens børnene sover.

Er der nogle ting i kunne gøre sammen?

Hvis i har brug for hjælp hjemme til at finde gode måder at få børnene til at tage del i det praktiske, og nysgerrige på, hvordan det kan hjælpe i skolen så send mig en mail, eller ring på 50871603.

Du kan også læse mere om, hvordan jeg hjælper her og her.

Hvis du vil have tips til, hvordan du hjælper dit barn til mere skoleglæde, kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev lige her. 

Maria Baldus

God i skolen

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene