Koncentration og koncentrationsbesvær

Har du et barn som sagtens kan koncentrere sig i timevis hjemme, men ikke kan koncentrere sig i skolen?

At kunne koncentrere sig nødvendigt for at gå i skole. Men hvad er koncentration egentlig? Og hvorfor er det helt normalt, at børn sagtens kan koncentrere sig hjemme, men ikke i skolen? Skoledagen er fyldt med situationer, som kræver at barnet kan koncentrere sig, kan samle sin energi og rette sit fokus mod det som læreren siger. Det gælder når der gives beskeder, laves opgaver, spises frokost, leges lege, læses historie og samarbejdes. 

Man kan lidt generelt sige, at når et lille barn starter i skole forventes det, at han eller hun kan holde koncentrationen i 20 min. Det vil sige sidde stille og samle sit fokus på det som klassen er igang med. Man skal altså kunne modstå de afledninger, der naturligt kommer. Afledninger er som ordet antyder noget, som kan aflede opmærksomheden. Det kan for eksempel være tanker, følelser inde i kroppen, larm og snak fra andre elever, plakater på væggen eller det, der sker uden for vinduet.

Historien om Karl

Karl er en dreng på 8 år. Han kan ikke lide skolen, han synes den er kedelig. Hans bøger er fyldt med huller og kruseduller og nogle steder er siderne endda gået i stykker, fordi han har prikket blyanten igennem dem. Han har svært ved at sidde og nyde at læse i sin frilæsningsbog om aftenen. Hans mor er bekymret. Hun har kontaktet Karls lærer, som siger, at Karl har meget svært ved at koncentrere sig i timerne. Han dagdrømmer, skal tisse ofte, får ikke lavet det de andre laver og har svært ved at sidde stille under højtlæsningen. Han har problemer med sin koncentration, siger læreren. Det kan Karls mor ikke forstå. Det er slet ikke det billede Mor har af Karl. Hun kan sagtens se, at han ikke er særligt interesseret i det faglige, men koncentrationen den fejler ikke noget. Karl kan sidde i timer og bygge med LEGO, samle de mest fantastiske fantasifulde LEGO mænd, og så elsker Karl at tegne og laver ofte flotte sørøverskibe, som han gør sig meget umage med. Karl kan sagtens koncentrere sig, det ved Mor, problemet med dårlig koncentration er kun i skolen. Der må gå noget galt derovre. 

Få hjælp til koncentrationen! Kontakt Maria her.

Problemet er koncentrationen

At kunne koncentrere sig handler ikke kun om at kunne lave noget man selv har valgt og synes er sjovt, men snarere om det modsatte. Det handler om at kunne blive ved med at holde fokus i en situation, hvor man laver noget man ikke selv har valgt. Man kan sige det sådan, at når børn som Karl kan sidde flere timer fordybede i en selvvalgt aktivitet eller i et spil på en tablet, så er de nået til koncentrationsniveau 1, og det er rigtig godt. Men den slags koncentration, der er brug for i skolen, er en anden. Den er karakteriseret ved følgende:

  1. Der er uro eller larm.
  2. Der sker flere ting i rummet på samme tid.
  3. Der er flere mennesker.
  4. Der stilles krav om at være koncentreret i længere tid.
  5. Det er ikke særligt motiverende eller sjovt.
  6. Der er ventetid.
  7. Det er ikke barnet der har valgt aktiviteten.

Har dit barn koncentrationsbesvær, så kan jeg hjælpe

Koncentration er mere kompliceret end at kunne fordybe sig i en selvvalgt opgave. Når et barn oplever koncentrationsbesvær i skolen, skyldes det ofte, at barnet ikke kan koncentrere sig under de 7 forhold beskrevet ovenover. Heldigvis kan koncentration trænes. Bare fordi et barn har svært ved koncentration nu, behøver han eller hun ikke blive ved med det. Det kan trænes.

I min rådgivning hjælper jeg forældre til børn, som har koncentrationsbesvær. Jeg hjælper med at skabe rammer så koncentration kan trænes, jeg hjælper med at skabe situationer, som træner koncentrationen, og så hjælper jeg forældrene med at se, hvordan man i hverdagen med små ændringer kan begynde at træne børns evne til at fastholde koncentrationen på noget, som de ikke synes er så motiverende eller sjovt.

Jeg holder foredraget “Når skolen gør ondt” for AOF Vestegnen – tilmeld dig her.

 

Køb min bog “STØT DIT SKOLEBARN”

Jeg har også skrevet bogen “STØT DIT SKOLEBARN – en forældreguide”, som indeholder trin for trin vejledninger, ideer og viden om, hvordan man hjælper sit skolebarn til at blive bedre til at holde koncentrationen. Den kan bestilles her.

Har dit barn svært ved at koncentrere sig? Kontakt mig lige her.

Vil du vide mere om, hvordan man ruster sit barn til skolen? Så har jeg skrevet om det her og her.

Maria Baldus 

God i Skolen

 

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene