Ingen lektier? 5 ting du kan gøre for at følge med fagligt

Hvordan følger du med fagligt, når dit barn ingen lektier har for?

Et spørgsmål jeg rigtig tit får handler om, hvordan man følger med i skolegangen hermed også ens barns faglighed. Hertil svarer jeg, at det kan man blandt andet gennem lektier, men også ved at kigge ens barns skolebøger igennem og få ham eller hende til at forklare, hvordan opgaverne løses. Det har jeg tidligere skrevet om hos Børn i byen her.

Men hvad gør du så når dit barn ingen lektier har for og bøgerne skal blive på skolen?

Efter den nye skolereform, er lektier ikke længere nødvendigvis fast inventar om eftermiddagen i familien. Bøgerne skal ofte blive på skolen, de har ikke noget at gøre hjemme og så slipper eleverne for at slæbe på dem. Det lyder som en win win, og det er det sikkert også for de fleste. Men for nogle børn er det rigtig vigtigt at deres forældre har mulighed for at følge tæt med i fagligheden og i om der er huller i bøgerne og så videre. Det er selvsagt udfordrende, hvis der ingen lektier er og bøgerne er på skolen.

Vil du gerne følge bedre med?

Hvis du er en af de forældre, som har brug for at følge dit barns faglighed tæt. Eller måske føler du  ikke du har føling med om han eller hun kan det man skal. Eller måske er du bekymret for, om dit barn når det  han eller hun skal i timerne, når der ingen lektier er. Så kan du med fordel læse med her, hvor jeg fortæller, hvad du kan gøre for at sikre dig, at du ved meget mere om dit barns faglighed.

1. Læs 20 minutter HVER dag

Jeg kan ikke sige det nok. ALLE børn skal læse 20 minutter, hver dag i en skønlitterær bøg. Det er noget af det aller vigtigste. Både for de børn som er super gode læsere og for dem som ikke er. At læse godt og sikkert er grundlagt for at kunne lære. I indskolingen skal man lære at læse og det er det indskolingsbørn først og fremmest øver sig på. Men jo højere op i klasserne man kommer, er læsning ikke noget man øver lige så meget, her bliver læsningen taget for givet og danner grundlag for at lære. Det vil sige at dit barn skal kunne læse alle mulige tekster og forstå det som står der, og bruge den viden til at løse opgaver og så videre.

Det er din opgave at dit barn læser 20 minutter hver dag. Læsningen er ovenikøbet en faktastisk mulighed for at følge med i, hvordan det går med tekstforståelse, svære ord, læsehastighed og udtale.

Sæt dig gerne sammen med dig barn, nogle dage om ugen og lyt til ham eller hende læse op, og snak om teksten.

Jeg har skrevet mere om, hvordan man kommer ind i gode læse vaner her.

2. Gå på matematikfessor og vælg test dig selv

Linket til test dig selv er her 

Langt de fleste folkeskoler har adgang til Matematikfessors online matematikopgaver. Det er et fantastisk værktøj, som nemt kan bruges hjemme også selv om læreren ikke har givet lektier for. Hvis dit barn ikke har adgang til Matematikfessor, har skolen sikkert adgang til et andet online værktøj. Du kan eventuelt spørge matematiklæreren.

I test dig selv får dit barn nogle opgaver, du kan selv vælge om det skal være 5 eller 10, som passer til hans eller hendes klassetrin. Du skal bare hjælpe dit barn med at vælge emne fra menuen. Emnerne passer til de emner, der bliver arbejdet med på det pågældende klassetrin.

Se på dit barns uge eller månedsplan og vælg et emne han eller hun enten lige har arbejdet med eller det som de er igang med.

3. Skriv en historie, en indkøbsseddel eller dagbog

Punkt nr. 1 handlede om læsning og her handler det om skrivning. For at finde ud af, hvordan det går skriftligt med dit barn, er det en god ide at få ham eller hende til at skrive lidt. Det kan være alt fra historier til indkøbssedler, men jeg foreslår dagbog.

Herhjemme indførte vi dagbog hen over sommerferien. På den måde, kunne vi sikre os at skrivningen blev holdt ved lige, men samtidig gav det børnene mulighed for at bearbejde de ferieoplevelser vi havde sammen. Dagbog kan være en god måde at reflektere over dagen eller skoledagen, samtidig med at det er en god øvelse i at formulere sig.

Du kan fx skrive dagbog sammen med dit barn nogle gange om ugen, eller du kan få han eller hende til at skrive, hver aften og så en gang  i mellem læse, hvad der står. Selvfølgelig med dit barns accept.

4. Øv tabeller forfra og bagfra og om igen

Tabeller er noget af det som bliver brugt hyppigst i matematikundervisningen. Ikke kun som remser der skal fremsiges foran klassen men hovedregning, gange, dividere, brøkregning, geometri, algebra og så videre. Det er altså nødvendigt at kunne tabellerne 1-12 grundigt. Når dit barn kan dem sikkert kan du være sikker på at mange ting bliver lettere for ham eller hende.

Jeg prioriterede tabellerne meget højt i min undervisning i de små klasser, fordi jeg desværre erfarede at mange elever i udskolingen ikke kunne dem sikkert eller slet ikke.

Øv tabeller mens i går, kører, under reklamer eller inden sengetid. Når dit barn kan dem sikkert forfra, så øv dem bagfra og til slut hulter til bulter. Hulter til bulter er når du siger:

2 gange 4=

6 gange 5=

3 gange 7 =

Og så videre. Væk sikker på at dit barn ikke kun kan remsen, for så er han eller hun nødt til at sige remsen, hver gang.

5. Tag bøgerne med hjem og kig i dem

Selv om bøgerne skal blive på skolen, kan det være en god ide at spørge læreren om du ikke må låne dem med hjem en gang i mellem. Ved at se i dit barns skolebøger, får du et klart billede af, hvad det er for nogle opgaver dit barn arbejder med og om han eller hun kan løse dem.

Sæt dig ned sammen med dit barn. Se på opgaverne og bed ham eller hende forklare dig, hvordan man løser nogle af dem.

Læg mærke til om der er mange huller i bogen. Huller er lærer sprog for opgaver som ikke er lavet. Hvis der er mange huller, kan du skrive til læreren og spøge om i eventuelt skal få dem lavet hjemme, slev om klassen ingen lektier har for i bogen. Ellers er det en god observation at have med til næste skole-hjem samtale.

Hvis du har spørgsmål til punkterne, eller ønsker at få hjælp til at støtte dit barn bedst muligt fagligt, selv om der ingen lektier er for, er du velkommen til at kontakte mig.

Det kan gøres lige her, eller på 50871603 eller maria@godiskolen.dk

I slutningen af november og starten af december afholder jeg et kursus i, hvordan du bedst støtter dit barn fagligt gennem lektier. Hvis du er interesseret kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev på hjemmesidens forside og du vil modtage en email med et rigtig godt tilbud på kurset. 

 

Hilsen

Maria Baldus

God i skolen

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene