Hvilken virkelighedsopfattelse tager dit barn med hen i skolen?

I skolen ser virkeligheden sådan ud.

Skolen er fyldt med skal-opgaver. Skal-opgaver er opgaver som læreren eller en anden af skolens personale har bestemt. Det er opgaver, som skal laves på en bestemt måde, på et bestemt tidspunkt og sammen med en bestemt. I virkeligheden er det alle opgaver, som ikke er fri leg, og selv i fri leg kan der være nogle restriktioner.

Mange gange om dagen bliver man som elev i en dansk folkeskole, bedt om at løse bestemte opgaver på en bestemt måde og i et bestemt tidsrum. Det er ikke vigtigt om eleven kan lide opgaven, om han eller hun synes, der er for lang eller for kort tid til den, eller om eleven hellere vil noget andet. Det der betyder noget er, at eleven kan arbejde med opgaven på den bestemte måde, til opgaven er løst, og det nye lært. Det er det, der er meningen med opgaverne i skolen – at eleverne skal blive bedre og klogere, mere nysgerrige eller bedre til at se sammenhænge. Eleven må stole på læreren og lægge egne følelser til side og arbejde med opgaven.

En stor del af skoledagen er fyldt med skal-opgaver, og en meget mindre del er fri leg, eller sjov. Den slags sjov som er børnenes egen. Den de selv bestemmer over. Det er for eksempel frikvartererne eller når elever får lov at lege i en time eller nogle gange til idræt.

Problemet er at de ikke lærer det de andre børn lærer

Er det nemt?

Nej, det er rigtig svært. Min oplevelse er da også, at der sidder en god stor håndfuld i hver klasse og kæmper med netop det krav. At skulle.

Nogle kæmper imod med ord, nogle forsvinder væk i tanker, nogle forsvinder under lærerens rader, og atter andre tager uendelige tisse pauser og drikkepauser. Men fælles for dem er, at de ikke lærer det, de andre børn lærer.

Det er et problem.

Hvordan ser fordelingen af skal-opgaver og sjov ud hjemme hos dig?

I rigtig mange hjem er der ikke særlig mange skal-opgaver, faktisk tæt på ingen. Hvor mange minutter om dagen bruger dit barn på at hjælpe til hjemme? Hvor mange minutter bruger han eller hun på at lave præcis det, de selv vil?

Hjemmet er blevet børnenes luksushotel, hvor mor og far knokler for, at junior kan have en fantastisk barndom uden forpligtelser. Den virkelighed og de erfaringer børn har, tager de med sig hen i skolen. Derfor er det værd og tænke over, hvordan virkeligheden ser ud hjemme hos en selv. Det er klart, at skolens strammestruktur og mange skal-opgaver vil virke urimelig kedelig i forhold til hjemmets luksusagtige frihed.

For nogle børn er det rigtig svært med den overgang. Rigtig svært endda.

Det handler ikke om at pege fingre.

Det handler bare om information. Information som du der læser med kan bruge eller smide væk. Det handler om at vide at, hvis man indfører lidt flere skal-opgaver hjemme, ikke alene forbereder man sit barn bedre på skolens forventninger, men også på livets udfordringer.

Jeg har skrevet en masse om, hvor vigtigt det er at lære sit barn at knokle her, og så har jeg lavet en video om, hvordan man overkommer modstand her. 

Mangler dit barn gode arbejdsvaner og skoleglæde? Så kan jeg hjælpe dig. Du kan sende mig en besked her, og jeg ringer dig op, eller du kan sende mig en sms direkte på 50871603. 

Rigtig god december

Maria Baldus 

God i skolen

Kunne du tænke dig at få God i skolens nyhedsbrev en gang om måneden? Du kan tilmelde dig her, når du tilmelder dig får du God i skolens 6 lektietricks gratis i din indbakke. 

 

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene