Guide: kom igang med ekstra dansk og matematik hjemme

Sådan kommer du i gang med ekstra dansk og matematik, uden læreren har givet lektier for.

Ønsker du at komme i gang med at øve ekstra dansk og matematik hjemme? Kunne dit barn godt trænge til et fagligt boost i de to vigtige fag dansk og matematik, så læs med her, hvor jeg guider dig til hvordan du kommer i gang. Det er meningen i langt de fleste klasser, at eleverne skal lave deres lektier i skolen, men alligevel er der nogle forældre som sidder tilbage med en følelse af, at deres børn ikke kan det de burde, eller er helt så dygtige som de kunne. Det kan jeg godt forstå, og som lærer vil jeg sige, at for rigtig mange børn er det godt at træne ekstra dansk og matematik hjemme.

Men hvordan kommer man i gang med at lave ekstra dansk og matematik, når læreren ikke har givet nogen lektier for?

Jeg kan godt forstå at det kan virke umuligt, for hvor skal man starte? Hvad kan ens barn egentlig? Hvor finder man opgaverne? Og hvad hvis ens barn ikke gider lave dem? Gider man selv hjælpe med lektier hver dag?

Det er alle sammen vigtige og relevante spørgsmål og jeg vil nu forsøge at besvare dem.

Inden i går i gang

Inden du går igang er det vigtigt at overveje, hvor meget du selv gider, det er vigtigt fordi det i starten kommer til at være dig der er primus motor på projektet. Jeg kan godt love dig at daglige eller ugentlige frivillige lektier ikke ligger højt på de fleste børns liste over aktiviteter. Alligevel er det vigtigt og det er så sejt, hvis du tør tage den beslutning for den vil UDEN TVIVL LØFTE DIT BARN FAGLIGT.

Det er også nødvendigt at vide nogenlunde, hvor dit barn ligger fagligt. Det kan være rigtig svært at finde ud af. Og det kan kræve lidt detektiv arbejde, men når du har fundet ud af det så er det meget lettere for dig at følge med i dit barns faglige udvikling. For du ved, hvor i startede, og kan se hvor langt i er kommet, og det føles så godt. Glæd dig .

Jeg tilbyder faglige test af børn, som kan fortælle dig som forældre præcis, hvor dit barn er fagligt, den kan være et godt udgangspunkt for at planlægge et fagligt løft forløb derhjemme. Ønsker du at læse mere om testen kan du gøre det her, men du er også velkommen til at skrive til mig så kan jeg ringe dig op og vi kan snakke om om testen er noget for dig. 

Gode måde at finde dit barns faglige niveau:

  • Find dit barns lix tal. Det er et tal der siger noget om, hvor svær en tekst er. Det finder du ved at lade dit barn læse ca. 100 ord i en bog og så se, hvor mange ord der pauses længe ved eller læses forkert. Du kan se mere her, hvor der er en liste over klassetrin og lix tal. Og en nem måde at beregne lix på, du skal dog scrolle lidt i teksten, til du når ned til afsnittet om lix.
  • Se i dit barns arbejdsbøger, og kig på de emner de har arbejdet med. se på hvordan opgaverne er løst. Om de er rigtige ovs. Det er en rigtig god indikator for, hvor dit barn har brug for ekstra støtte.

Der skal være en ramme om arbejdet.

Når der skal laves ekstra arbejde for at forbedre det faglige niveau, er det en god ide at lave det til en rutine. Lige som med alt muligt andet “kedeligt” er det rigtig rart at have faste tidspunkter til lektielæsningen. Måske kender du det selv fra andre pligter som fx rengøring eller træning. Det kan være rigtig rart, at have det planlagt, så der ikke lige pludselig kommer en og siger, nu er det NU!

Når det ikke er en rutine, kan modstanden og spørgsmålene opstå. Hvorfor skal jeg, skal det være nu, kan vi ikke gøre det senere og så videre. Lige som tandbørstning og badning og alt muligt andet, som er blevet en vane, skal lektielæsningen gøres til en vane. Og kære forælder det kan tage tid – men det er så meget tiden værd.

Lad mig komme med et eksempel fra min egen familie. Min bonussøn går på mellemtrinnet og vi har besluttet, at han skal lave dansk og matematik søndag, mandag, tirsdag og onsdag. Han skal arbejde i 30 min med hvert fag. Og han skal gøre det inden han sover, på sit værelse. Matematik ved skrivebordet og dansk i sengen. Han får som udgangspunkt ikke hjælp til nogen af delene, men kan selvfølgelig godt hvis der er behov. Opgaverne er valgt, så han selv kan lave dem. Han arbejder i matematikfessor med matematik, hvor han træner det emne de har om i skolen og læser i en frilæsningsbog efterfølgende.

Det tog meget lang tid før denne ordning kom ordentligt på plads, men efterhånden kører det. Og det gavner ham så meget. 

Struktur skal der til:

  • Hvornår skal det foregå?
  • Hvor skal det foregå?
  • Hvor længe?
  • Hvilke opgaver?
  • Må man få hjælp?
  • Er der nogle dage der skal springes over?

Ved at lave en struktur som er den samme hver gang, der skal øves ekstra dansk og matematik, bliver det med tiden til en vane, noget i ikke skal diskutere. Men det er vigtigt, at du bliver ved med at holde fast i strukturen.

Forslag til opgaver:

  • læsning i frilæsningsbog
  • skriv dagbog
  • lav opgaver på matematikfessor (de fleste danske folkeskoleelever har adgang til matematikfessor, spørg dit barn eller matematiklærer)
  • lav opgaver den app der hedder den første læsning
  • staving og læsning med appen 120 ord

 

Jeg håber, at du har fået mod på at komme igang med en lektierutine hjemme, det er virkelig godt for dit barn, både hvis han eller hun er godt med fagligt, men også hvis han eller hun ikke er.

Hvis du føler dig overvældet af opgaven, vil jeg gerne hjælpe dig tilrettelægge en rutine som passer til dig og dit barn. Send mig en besked og jeg ringer dig op, så kan vi tale det igennem. 

Hvis du hellere vil læse mere om mig og God i skolen kan du gøre det her. 

Rigtig meget held og lykke.

Maria Baldus
God i skolen

 

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene