God lektielæsning: indskoling

Sådan giver du dit indskolingsbarn en god lektiestund.

Når der skal laves lektier, er det vigtigt, at det er rart for barn og voksen. Men det er også nødvendigt, at det er givende for barnets læring.

Jeg guider dig igennem nogle punkter, som sikrer at lektielæsningen bliver både fagligt givende og uden skrig og skrål.

Der er ikke så mange lektier i indskolingen, men på nogle skoler er der alligevel nok til, at børnene skal sidde med dem et par gange om ugen. Typisk er det sider i bøgerne, som ikke nåede at blive færdige i skolen, ugeopgaver, diktatord eller matematikopgaver på matematikfessor. 

Indskolingsbarnets lektier tager ofte ikke flere dage at gøre færdige, sådan som en fysikrapport eller en dansk stil kan for udskolingsbarnet.

Dit barn er måske rigtig god til at huske lektierne, men det er alligevel stadig dig som forældre, der har ansvar for at tjekke forældreintra for information om lektierne. Men også bestemme, hvornår de skal laves og i hvor lang tid.

Jeg holder foredraget “Sådan får dit barn succes med lektierne” for AOF Vestegnen – tilmeld dig her.

Gode aftaler om lektier

Som jeg skrev i dette indlæg om lektielæsning generelt, er det meget vigtigt at lave gode aftaler med sit barn inden lektielæsningen begynder. Det er ofte, at disse aftaler kan skabe rammer, der gør konflikter bliver undgået.

Når du laver aftaler med dit barn, skal du selvfølgelig tage udgangspunkt i dit barn og hans eller hendes styrker. Alligevel vil jeg komme med en række gode aftaler, aftaler som jeg mener skal være rammen om lektielæsningen, når man går i indskolingen.

Sådan ser rammerne om en god lektiestund ud

  • Barnet skal sidde på en stol ved et bord, hvis der skal skrives. Barnet skal have tisset, være met og have drukket.
  • I skal lave en aftale om, hvordan du hjælper. Læs med her, hvor jeg forklarer, hvorfor det meget let kan gå galt, hvis man ikke aftaler hvilken hjælper man er.
  • Hvis dit barn kan, skal han eller hun gerne sidde alene og arbejde uden du sidder ved siden af. Hvis det er svært, så start med 1 minut alene, næste gang 2 minutter. Og så om en uge måske 3 eller 5 minutter og så videre.
  • Bed dit barn lave alle  de opgaver, som han eller hun kan finde ud af på siden, før der bliver spurgt om hjælp.
  • Bed altid dit barn forsøge at læse forklaringen til opgaven selv, inden du fortæller, hvad man skal.
  • Man kan ikke forvente at et indskolingsbarn kan sidde længere end 20- 30 minutter med lektier. For nogle vil 30 minutter være umuligt. Her skal du selvfølgelig starte ved 1 minut eller 5 eller, hvor i er og så arbejde jer op. For andre børn er det muligt at blive ved i en evighed. Hvis du har brug for min hjælp til at skabe lektiesituationer der virker hjemme hos jer, kan du læse mere her.
  • Når lektien er færdig skal dit barn selv pakke papirer og penalhus og hvad der ellers er blevet brugt væk, og ned i tasken.

Hvis det nu går galt…

Hvis det nu alligevel ender i gråd og dårlig stemning, så stop træk vejret, tag en pause og prøv igen. Der er ikke nogen, som lærer noget, mens de græder og råber, hverken børn eller voksne.

Hvorfor er det så vigtigt med de lektier?

At kunne arbejde selvstændigt med en opgave, er en af de vigtigste egenskaber dit barn skal have, for at få mest muligt ud af skolen. Det hedder vedholdenhed. Jeg har skrevet om, hvor sindsygt vigtig det er her og her. Vedholdenhed sikrer, at dit barn kan lave en opgave færdig lige meget, hvad han eller hun synes om den.

Lektielæsning er vigtigt, for det er her du som forældre kan få en ide om, hvordan dit barn arbejder i skolen. Hvad han eller hun kan og ikke kan, og hvor hurtigt der gives op. Det er egentlig en unik mulighed for at få et indblik i skolen.

Men det er også her, du viser dit barn, hvordan du synes han eller hun skal arbejde med opgaverne i skolen. Og din mening er vigtigst for dit barn. Så hvis du støtter op om de måder skolen arbejder på, og prøver at vise dit barn, at de er rigtige, så vil dit barn opleve, at skolen og mor og far er enige.

Det føles rigtig rart for så er der nemlig ikke så meget at navigere i, rammen er den samme.

Det betyder ikke, at det skal være surt at lave lektier. I kan sagtens gøre det hyggeligt, ved at snakke lidt eller i kan sidde ved samme bord, hvor du laver noget andet, mens dit barn laver lektier. Det handler om 30 min. 30 min, hvor du viser dit barn at skolen gør det rigtige, at du gerne vil have at han eller hun udvikler egenskaber, som hjælper dem til en god uddannelse. Det er da, det værd.

Jeg holder foredraget “Sådan får dit barn succes med lektierne” for AOF Vestegnen – tilmeld dig her.

Hvis du har brug for hjælp

Jeg kan hjælpe jer med at skabe rammerne om en god lektiestund. Læs mere om, hvad jeg laver her og send mig en mail, så vender jeg tilbage. 

Du er også velkommen til at ringe eller sende en sms på 50871603

Maria Baldus

God i skolen

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene