Forberedelse til 0. klasse – at sidde stille

Kan dit barn sidde stille og koncentrere sig 12 minutter ad gangen?

En stor og vigtig del af at starte i skole er at kunne sidde stille og modtage beskeder, lytte til dem og handle efter dem. Det er svært. De fleste forældre kan komme til at tage det forgivet, at deres børn kan netop dette. At det automatisk sker. Når børnehaven nu har sagt, at Viktor er skolemoden, så kan han også alt det som man skal kunne i 0. klasse.

Men det er langt fra sikkert.

Jeg holder foredraget “Bliv klar til 0. klasse” for AOF Vestegnen – tilmeld dig her.

At starte i 0.klasse er et kæmpe skift fra børnehaven. Nogle børn mærker skiftet voldsomt meget, nogle mærker det meget lidt. Det kan for eksempel skyldes, at børnehaven har været rigtig god til at forberede børnene på skolens krav. Og for eksempel øvet det at sidde stille med børnene. Selv om børnehaven har gjort alt, hvad den kunne for at forberede de små kommende skolebørn på skolens krav, er det ikke sikkert at børnene kan leve op til dem.

Det er her du som forælder kommer ind i billedet. Hvorfor er det så vigtigt, at du også tager del i forberedelsen? Skal børnene ikke bare have lov at lege lige så meget og længe de vil, inden vi trækker skolens krav og stramme struktur ned over hoved på dem? Jo, det skal de. Men hvis du er forælder til et barn, som har svært ved at sidde stille og koncentrere sig, er du nødt til at hjælpe ham øve sig på det. Hvorfor det? Fordi et barn som kommer i skole og ikke kan sidde stille og modtage en besked og følge beskeden, er enormt udfordret fra starten.

Er dit skolebarn udfordret i skolen? Vil du gerne have hjælp af en lærer? 

Derfor er det nødvendigt at kunne sidde stille

I børnehaveklassen er der op mod 30 børn og 1 eller 2 lærere. For at skoledagen kan fungere og være god for alle skolebørn, skal børnene kunne modtage en besked, og handle herefter. Nogle gange er det at sidde stille og arbejde med en opgave. Hvis læreren bare kan bede om ro, og klassen tier stille og ser op på læreren, er det det aller bedste. Læreren skal ikke bruge en masse ekstra energi på at få børn, som ikke har forstået, hvordan man modtager en besked til at tie stille. Læreren kan give beskeden. Og når de fleste børn forstår at følge den, kan læreren hjælpe de sidste med lige at høre beskeden igen eller finde de rigtige bøger og så videre.

Den gode klassesituation

Hvis langt største delen af børnene kan sidde stille og modtage en besked, bliver overgangene mellem aktiviteter og klassens fællestid fantastisk hyggelig og dejlig for alle børn. De vil opleve sig selv som en del af et fællesskab, hvor læreren er glad, har kontrol og børnene følger reglerne.

Den mindre gode klassesituation

Hvis en stor del af børnene har svært ved at sidde stille, forstå hvornår man må snakke og hvornår man ikke må, vide hvordan man lytter til en besked og kan acceptere den opgave der bliver stille også selv om den er kedelig, så opstår der let en frygtelig uro. Når en stor del af børnene har svært ved at modtage beskeder, skal læreren bruge en masse tid på at minde de børn om, at det er tid til at høre efter, sidde ned. Læreren bliver afbrudt. Læreren skal gentage sig selv. Og de andre børn oplever en lærer, som er udfordret. Ikke i kontrol. De oplever også et miljø, hvor det er normalt ikke at høre efter første gang. Et miljø, hvor de som får opmærksomheden, er de uopmærksomme. Et sådant klasse miljø kan drive selv den bedste lærer til vandvid.

Hvilket klassemiljø vil du være med til at bidrage til?

Dine børn har brug for dig, brug for at du tør lære dem at sidde stille og modtage en besked. At lære dem at respektere autoriteter, for eller er du måske forældre til nogle af de børn som bidrager til et dårligt læringsmiljø. Vil du ikke gerne have at dit barn går i en fantastisk klasse, med en fantastisk lærer? Så hjælp dit barn øve sig i at sidde stille, og modtage en besked og handle herefter.

Sådan gør du

Du har nøglen til at hjælpe dine børn – nøglen ligger i hjemmet. Det er min klare overbevisning, at den kærlighed og ressource, som er i hjemmet kan rykke børn utrolig langt. 

For at forberede dine børn på skolens opgaver, kan du starte med opgaver i hjemmet. De vil føles lige så sure, svære og urimelige som skolen, og succesen ved at klare dem vil lige som skolens opgaver være rigtig godt for selvtilliden.

Opgave 1

– Dit barn skal sidde stille og se på dig mens du forklarer følgende

– Giv dit barn en huslig pligt, som skal udføres flere gange om ugen. Den skal være let nok til at det kan lykkedes, men svær eller tidskrævende nok til at det bliver en udfordring.

– Opgaven skal udføres flere gange om ugen i løbet af en måned.

– Læg mærke til om det bliver lettere for dig at få dit barn til at løse opgaven, når den er mestret flere gange. Gør evt. opgaven lidt sværere som ugerne går.

– Prøv at introducer en anden opgave en gang i mellem fx tøm opvaskemaskinen, se om det bliver lettere for dit barn at acceptere opgaven fordi han eller hun nu er mere vandt til at tage del i det praktiske. Husk, at når du giver beskeder (ikke alle selvfølgelig, men dem der er forbundet til denne opgave) at dit barn skal sidde ned og se på dig.

– Ros ham eller hende for at have klaret opgaven, fortæl gerne hvor god han eller hun har været til familiemedlemmer læreren, når dit barn hører det, det vil give selvtillid.

– Tag noter. Jeg vil rigtig gerne høre om dine oplevelser, du er velkommen til at dele dem med mig her .

Jeg har lavet en video guide her. 

Ved at øve dit barn i at sidde stille, lytte og modtage en besked og så til slut handle her efter, hjælper du dit barn forberede sig på det som er aller sværest i skolen. Nemlig at lade være med at følge, hvad man har lyst til, men lytte til læreren.

Er du interesseret i om God i Skolen kan hjælpe dit barn til skolesucces? Læs mere om, hvad jeg tilbyder her.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev her, for tips, forældre guides og gode tilbud på kurser her. 

Maria Baldus

God i Skolen

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene