Er dit barn et rodehoved?

Sådan kender du dit rodehoved

Nogle børn har det svært i skolen, fordi de falder ind under det, jeg kalder et rodehoved. Rodehoved skal i denne sammenhæng ikke forstås negativt, men som en adfærd nogle børn har, der er med til at holde dem tilbage og afholde dem fra at få succes i skolen.

Er dit barn et rodehoved? Måske kan du genkende nogle af de karakteristika nedenfor. Listen er ikke ment som en defintion af en bestemt type elev, men en måde at undersøge, hvor et bestemt barns udfordringer ligger, og hvordan man hjælper netop ham eller hende.

Kan du genkende noget af det?

Han har ikke styr på sine bøger, nogle gange er de i tasken nogle gange i skolen
Han har ikke sit penalhus med i skole
Han kan ikke finde de opgaver han arbejdede med i går
Han kan ikke huske hvad timen handlede om i går
Han kan ikke fortælle, hvad de lærer i skolen i øjeblikket
Han har kruseduller og huller i sine bøger
Hans taske flyder med krøllede papirer og opgaver og andet han har fundet.
Han afleverer ikke kvalitets arbejde
Han springer over hvor gærdet er lavest
Han lytter ikke i starten af timen.
Han er sød og kan sagtens indgå i klassens regler.
Læreren roser ham
Han har venner i klassen
Han er god til at finde på lege og har en livlig fantasi
Denne er ofte stille i timerne, og forstyrre ikke, opfører sig godt i klassen og er en god ven. Men han har ikke styr på sine ting, alt roder og er væk. Han kan ikke finde det vi lavede i går, og han kan heller ikke huske det. Papirer bliver væk og bøger bliver væk.

 

Hvorfor er det et problem at være et rodehoved?

Et barn der har rod i sine ting bliver let udfordret i skolen, fordi han ikke kan finde sine ting. Han har brug for struktur sådan at han kan se tilbage i opgaver fra de forgangne timer og huske, hvad det handlede om. Sådan at han let kan finde sine bøger. Når der er rod omkring en elev bruger han enormt meget energi på at få “styr” på det.

Denne elevs største udfordring er altid at være bagefter, ikke kun fagligt men simpelthen fordi han bruger længere tid på at blive klar og finde sine ting. Jeg skrev tidligere om, hvor vigtige de første ti minutter af timen er, hvis du ikke fik læst det så læs med her. Eleven som er et rodehoved bruger tit de første ti minutter på at lede efter sine ting, måske er han endda nødt til at gå rundt i klassen og lede. Det fjerner hans opmærksomhed fra det vigtige læreren siger ,og han kommer til at skulle arbejde endnu hårdere for at forstå hvordan opgaverne skal løses.

Et andet problem denne type elev ofte har er, at deres løse papirer bliver væk. Det er et problem da læreren selvfølgelig forventer at eleverne kan passe på en opgave enten i tasken eller i en mappe. For rodehoved bliver opgaven ofte væk, måske i bunden af tasken, måske under bordet, måske i en forkert mappe måske i skraldespanden. Problemet opstår i næste time når der skal arbejdes videre med opgave for så er den væk og så skal han starte forfra, hvor de andre elever måske er ved at være færdige og videre til næste opgave.

Er du forældre til et rodehoved? Læs mere her på bloggen hvor jeg fortæller, hvordan du kan hjælpe.

Hvis du har spørgsmål om dit barn er du også velkommen til at sende mig en mail lige her,

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene