Derfor går det ofte galt med matematik

Når det går galt med matematik, er der kun èn ting at gøre – starte forfra!

At lære matematik er det samme som at lære alt muligt andet. Først kan man ikke, så får man nogle strategier til at komme igang, så øver man sig en masse, fejler en masse og måske hvis man er heldig begynder man at kunne se et system. Og så kan man bygge videre derfra. Det vil altså sige, at hvis man ikke “fanger” systemet, så er det rigtig svært at bygge videre derfra.  Tæt på umuligt vil jeg gerne påstå. Der er altså nødt til at være et fundament før, man kan bygge videre, og det skal gerne være et stærkt et. Metaforen er let at forstå, alligevel er der desværre mange elever som ikke har sådan et at bygge videre på.

Du er dit barns bedste lærer

Som forælder er det nærliggende at ville vide, hvorfor skolen eller læreren ikke kunne sørge for at ens eget barn fik sådan et stærkt fundament. Sandheden er, at der kan være mange grunde. Nogle kan have noget med den tidlige barndom at gøre, skolestarten, gener eller forældrenes og familiens liv. For dig som forælder er det ikke så vigtigt, det der til gengæld er rigtig vigtigt er, hvad du kan gøre for at få styrket dit barns matematik fundament. Du er nemlig dit barns bedste lærer, det er din indflydelse som betyder aller mest for dit barn. Sammen kan i nå helt utrolig langt på kort tid. Det har jeg skrevet en bog om, den kan købes her.  Det handler om systemer, gentagelser og om at du tror på at det kan lykkedes.

Mangler du hjælp til, hvordan man strukturerer lektielæsningen eller håndterer konflikter i forbindelse med lektielæsningen? Så er mit online kursus “God i Skolens lektiekursus noget for dig”.

Tilbage til begyndelsen

Når I skal igang med at styrke matematikfundamentet, er det vigtigt at i starter med begyndelsen. Det vil sige du skal finde ud af, hvor det er gået galt. Jeg kommer nederst med nogle af de mest almindelige steder i matematikken. Ofte går det allerede galt ved plusstykkerne. I starten når indskolingsbarnet skal lære at plusse, bruger han eller hun fingrene eller genstande til at tælle sig frem til svaret af 3+4, senere skal dette resultat automatiseres. Det betyder at når man ser regnestykket 3+4 så skal ens hjerne med det samme se et 7 tal. Man skal altså ikke bruge fingre eller hjernekraft for at finde svaret. Det er der ligesom bare.

Og er det nu nødvendigt, kan man have lyst til at spørge om? Ja, det er det. Prøv at forestil dig, hvordan det ville være ikke med det samme at kunne afkode en masse ord når du læste, men i stedet skulle tænke over hvert enkelt bogstavs lyd og så stave dig igennem alle ordene. Det tager fornøjelsen og letheden ud af at læse, samtidig med at det fjerner muligheden for at forstå meningen i komplicerede tekster. Sådan føles det også når man arbejder i matematikkens verden og ikke har automatiseret det grundliggende. Matematik bliver efter de første skoleår hurtigt en række problemer som skal løses og for at løse dem forudsætter det, at man kan det grundliggende. Læs eventuelt mere her, hvor jeg har skrevet om, hvorfor matematik ofte bliver svært i 3. eller 4. klasse.

Hvad kan du gøre?

Start fra begyndelsen. Jeg kommer med en række punkter, som du kan læse, og tage udgangspunkt i. Hvis du har brug for hjælp til, hvordan i bedst træner de forskellige punkter, er du velkommen til at sende en mail.

  • Kan dit barn ubesværet plusse tallene fra 1-10 på kryds og tværs?
  • Hvad med tallene fra 1-20?
  • Kan dit barn den lille tabel (1-10 tabellen) ubesværet?
  • Kan dit barn navnet på mange figurer og forklare, hvorfor de er forskellige?
  • kan dit barn bruge hovedregningsstrategier til at lægge tal som 34+28 sammen?
  • Kan dit større barn gange og dividere ubesværet og uden at være usikker på metoden?

Hvis du mangler hjælp og vejledning til at få bygget et stærkt matematikfundament er du velkommen til at kontakte mig. 

 

Maria Baldus

God i Skolen

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene