Børn med dårligt fungerende arbejdshukommelse

Hvordan påvirker et barns arbejdshukommelse, det som skal læreres i skolen?

Svaret er rigtig meget. Arbejdshukommelse er det man i daglig tale kalder korttidshukommelsen. Det er altså her informationer, billeder og lyde skal lagres eller holdes fast på, mens man forsøger at arbejde med det, så det med tiden kan komme over i langtidshukommelsen. Det er selvsagt en udfordring for alle børn og langt de fleste voksne. Men for en gruppe børn, er det tæt på umuligt, og det er de børn, jeg vil skrive lidt om idag. Måske er du selv forælder til et barn med dårligt fungerende arbejdshukommelse. Hvis det er tilfældet tag det roligt, der er mange måder du kan hjælpe. 

Er du interesseret i, hvordan jeg kan hjælpe dig og dit barn? Send mig en mail på maria@godiskolen.dk eller læs mere her.

Hvad karakteriserer børn med dårligt fungerende arbejdshukommelse?

Når arbejdshukommelsen ikke er så god, betyder det at information hurtigt forsvinder ud af hukommelsen. Det kan være al mulig slags information. Både noget man har læst eller et regnestykke man er igang med. Men det kan også være mundtlige beskeder, som for eksempel ” tag tøj på, børst tænder og kom ind og spis morgenmad”.

Denne gruppe af børn, som har problmer med arbejdshukommelsen, opfattes ofte fejlagtigt af lærere og forældre som dovne, dagdrømmere og som nogle der har svært ved at høre efter. Og det er da heller ikke helt forkert, at de nogle gange “zoner ud”, men det er forkert, at de gør det for at være frække. Det er blot en måde deres hjerne sørger for at få lidt ro når arbejdshukommelsen bliver overbelastet. Den overbelastning sker meget hurtigere hos de børn end hos børn med normalt fungerende arbejdshukommelse.

Vil du have et emailkurset “Giv dit barn et fagligt løft” gratis i din indbakke – så kan du tilmelde dig her.

Faglige udfordringer fylder meget

Denne gruppe af børn er desværre også ofte rigtig udfordret fagligt. Både i dansk og matematik. De vil opleves som nogle, der gør meget små faglige fremskridt. Det vil sige, det tager længere tid at blive en sikker læser. Ofte er stavning et problem, og det at skrive en tekst er svært. Det skyldes igen at deres arbejdshukommelse bliver overbelastet og informationer forsvinder fra den. Det betyder at disse børn ofte glemmer, hvor de er nået til i en opgave, fordi de ikke kan huske instruktionen eller har glemt hvor de startede.

Den overbelastede arbejdshukommelse gør desværre, at disse elever laver mange fejl i deres opgaver, fordi opgaverne som udgangspunkt stiller for store krav til deres arbejdshukommelse. At lave en masse fejl er ikke godt for nogens selvtillid, fordi mange fejl gang på gang forringer troen på egne evner. Og det påvirker altså igen, hvordan man går til opgaverne. Det er en ond cirkel som skal brydes, så børnene kan begynde at lære. Desværre er det ikke nemt og kræver en indsats. Men der er altså ting du kan gøre. Det har jeg skrevet om nederst.

Et par hurtige karakteristika ved dårligt fungerende arbejdshukommelse:

      • Flest drenge
      • Meget små faglige fremskridt
      • Udfordret i skolen
      • Måske ked af at gå i skole
      • Opfattes som om de ikke kan høre efter
      • Laver ofte fejl
      • Kan ikke huske mundtlige beskeder
      • Bliver skældt ud af lærerene
      • Modstand mod lektier

Ovenstående liste er ikke en afkrydsningsliste, men ment som et overblik over nogle af de mest almindelige karakteristika.

Nyt veldokumenteret program til træning af arbejdshukommelsen

Hos God i Skolen er vi stolte af at være blevet forhandlere af et online træningsprogram som kan øge arbejdshukommelsens kapacitet. Vil du læse mere om træningsprogrammet? Klik her. 

Vi starter hold op hver måned. Ring og hør nærmere om vores gode erfaringer med programmet. 

En lærers oplevelse af børn med dårligt fungerende arbejdshukommelse?

Gennem min tid som lærer mødte jeg mange børn, som passede på ovenstående beskrivelse. Nogle havde gennem test fået af vide, at de havde dårligt fungerende arbejdshukommelse og andre havde ikke. Da jeg underviste, vidste jeg ikke noget om, hvordan man som lærer støtter disse børn, alligevel var det tydeligt for mig, at der skulle gøres noget, og det gjorde jeg. Men slet ikke nok, det ved jeg nu.

Jeg havde en elev som var super sød og egentlig god til at gå i skole. Han gik i 3. klasse, men virkede som om han levede i en anden verden. Det første ord, der faldt mig ind for at beskrive ham, var barnlig, og det var han måske også, men alligevel var det ikke dækkende nok. Han dagdrømte. Når jeg havde bedt de andre elever tage deres ting frem, og jeg havde forklaret, hvad der skulle laves i timen, sad han stadig og stirrede tomt ud i luften. Når jeg efterfølgende gik ned til ham, vidste han ikke, hvad de andre lavede, han vidste ikke, hvor bogen var og så videre. Selv om jeg ikke vidste det, jeg ved nu om arbejdshukommelsen, fandt jeg alligevel måder at hjælpe ham på. Jeg hjalp ham med at finde strategier, sådan at han kunne finde sin bog samtidig med de andre børn, og så lærte jeg altid at gå ned, og gentage det jeg havde sagt til ham.

Nogle elever var meget forstyrrende

Jeg har også oplevet andre elever, som opførte sig forfærdeligt. Forstyrrede sig selv og de andre. De snakkede i timerne, kunne ikke lave en opgave færdig, blev sure når man stillede krav til dem og havde svært ved at deltage i fælles aktiviteter.

Jeg har hele tiden vidst, at disse børn var udfordrede, men jeg havde ikke ressourcer nok til selv at gøre så meget ved det, og det er forfærdeligt, især set i lyset af det, jeg ved nu. Derfor er min bøn til dig som forælder, der læser med, at du forsøger at gøre noget hjemme, for dit barn har brug for hjælp. Neden under skriver jeg lidt om, hvad du kan gøre, og hvor du kan læse mere.

Hvad kan du gøre?

        • Dit barn kan forbedre arbejdshukommelses betydeligt med Hukommelsesleg Flex. Læs mere her.
        • Rutiner, rutiner rutiner. Det handler om at få information hen i langtidshukommelsen, og det kan man blandt andet gøre ved at lave rutiner. Morgenrutiner, aftenrutiner, lektierutiner. Køb eventuelt God i Skolens lektiekursus, du kan læse mere om kurset og købe det her.Hjælp dit barn til at lære nogle basale ting udenad. For eksempel tabeller, hvordan man staver de 120 mest almindelige ord, små plusstykker, reglerne til et spil.
        • Læs med dit barn 20 minutter, hver dag.
        • Når i laver lektier så bryd opgaven ned i mindre dele og bed dit barn lave en del ad gangen. På den måde mindsker man belastningen af arbejdshukommelsen.

Hvis du har brug for hjælp til at strukturere rutiner og tiltag i forhold til dit barn, kan jeg hjælpe. Du er velkommen til at skrive eller ringe til mig og vi kan tage en snak om dit barn, og det som udfordrer han eller hende.  Du er også velkommen til at sende mig en mail på maria@godiskolen.dk

 Hvis du vil vide mere…

Jeg kan anbefale bogen “Børn, læring og arbejdshukommelse” af  Susan E. Gathercole og Tracy Packiam Alloway. 

 

Maria Baldus

God i skolen

Tilmeld dig mit nyhedsbrev her.

 

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene