ADHD og dårlig arbejdshukommelse

Mangler du værktøjer til at hjælpe dit barn med ADHD få bedre resultater i skolen?

 Børn med ADHD er som en del af deres diagnose udfordrede på arbejdshukommelsen. Arbejdshukommelsen er den del af hukommelsen, som fastholder de informationer man arbejder med lige nu. Det vil sige, når du fx læser en opskrift og husker næste trin, mens du udfører den instruks du lige har læst, så arbejder arbejdshukommelsen. Eller når du skal følge handlingen i en bog eller pointerne i en artikel, så bruger du arbejdshukommelsen. Arbejdshukommelsen er på arbejde hele tiden, men især når man lærer nyt. Når nyt stof skal indlæres, bruger man arbejdshukommelsen til at holde på det, man lærer, mens man arbejder med det. Det betyder, at når man skal lære nyt, så forsøger hjernen, at få det man arbejder med, til at passe til noget man allerede ved og som ligger i langtidshukommelsen. Når det lykkedes efter mange gentagelser bliver det nye også lagret i langtidshukommelsen og bliver hermed til viden man kan bruge.

Hvordan påvirker dårlig arbejdshukommelse indlæring?

  • Elever har svært ved at huske handlingen og pointerne i tekster.
  • Eleven har svært ved at løse matematikopgaver som er teksttunge.
  • Eleven har svært ved at huske mundtlige beskeder.
  • Eleven gør begrænsede faglige fremskridt.
  • Eleven kan ikke genkalde information som synes at være lært i en tidligere lektion på lige for med sine klasse kammarater.
  • Eleven kan ikke holde samme mængde information i hoved som elever med normal fungerende arbejdshukommelse.
  • Eleven skal have gentaget samme information omkring 4 gange så mange gange som andre elever for at den nye information bliver viden som ligger i langtidshukommelsen.
  • Eleven trænger til træning af arbejdshukommelsen.

Jeg vil gerne vide mere om, hvordan arbejdshukommelse påvirker mit barns skolegang. Kontakt Maria her!

Sådan hjælper Hukommelsesleg FLEX elever med at træne deres arbejdshukommelse:

  • Programmet er udviklet af hjerneforskere
  • Programmet er intelligent og udviklet til at finde og tilpasse sig barnets niveau og så udfordre eleven lige der hvor de er.
  • Programmet er for både børn og voksne med grafik som passer til forskellige aldersgrupper og virker motiverende for børn.
  • Programmet er et intensivt forløb over 5 uger som træner og udfordrer eleven kontinuerligt lige på deres niveau.
  • Programmet laver statistik over elevens progression, så det er tydeligt for dig som forælder at følge med.

Ja tak, jeg vil gerne booke en plads på et 5 ugers online træningsforløb. Klik her!

Udfordrede på arbejdshukommelsen

Børn med ADHD har begrænset arbejdshukommelses kapacitet. Det vil sige, at de kan holde på og arbejde med ny information i kortere tid end børn, som ikke er udfordrede på arbejdshukommelsen, og det en af de medvirkende grunde til at børn med ADHD har langsommere indlæring end andre børn. Arbejdshukommelsen er, viser studier, endnu vigtigere for børns læring i skolen end IQ. Det er nemlig arbejdshukommelsen, som afgør, hvordan et barn behandler og indlærer nyt og kompliceret stof. Jeg har tidligere skrevet om arbejdshukommelse her, her og her

Arbejdshukommelsen kan trænes

Hukommelsesleg FLEX er et værktøj, som er videnskabeligt dokumenteret til at træne arbejdshukommelsen så kapaciteten i eleven hukommelse bliver større. Det er muligt at læse mere her. Studier viser at sådanne computerprogrammer, som er specielt designet til at træne hukommelse kan forbedre arbejdshukommelsen hos børn markant.

Ja tak, jeg vil gerne booke en plads på et 5 ugers online træningsforløb. Klik her!

Hos God i Skolen er vi stolte af at være blevet forhandlere af programmet, som førhen kun har været tilbudt skoler. Nu er det muligt som privat person at købe et træningsforløb til sit barn og træne hjemme. Vil du vide mere om hukommelsesleg FLEX eller har du spørgsmål til om programmet kunne være noget for dit barn er du velkommen til at skrive eller ringe til os, så skal vi forsøge at svare på om hukommelsesleg FLEX kan være noget for dit barn.

Kontakt Maria her.

 

 

Udtalelser

  • Maria Baldus har hjulpet vores søn, og os forældre, til at finde vej gennem lektier, koncentrationsbesvær, skoleskift – og deraf frustrationer hos os alle. Nu er det ikke længere en uoverkommelig opgave at lave lektier, at koncentrere sig og holde motivationen oppe. Hendes råd er konkrete og brugbare, og tager udgangspunkt i barnets (og forældrenes) situation. Hun viser en forståelse og indsigt gennem samtalerne jeg har haft med hende, som er både givende og positiv. Jeg vil til hver en tid anbefale Maria Baldus, som rådgiver for forældre med børn der har det svært i skolen.

    Anonym

  • Det har været en fornøjelse at se, hvordan Maria med sin forståelse for det individuelle barn, har formået at nå ud til alle og møde dem lige præcis der hvor de er og på det niveau de er. Styrke ligger på alle forskellige niveauer og det gør Marias også. Hun er på alle måder en grundig og rummende lærer som er svær ikke at holde af.

    Mor Gentofte

  • Du har været en kæmpe støtte for min søn, du formår virkelig at løfte standarden for læring.

    Mor Hellerup

  • Maria er nærværende og god til kontinuerligt at holde os forældre orienteret om processen i timerne og elevernes fremgang.

    Christina 3. Klasses mor

  • Kære Maria.
    Mange tak for din store støtte. Du har udvist empati samt været lyttende og konstruktiv i forbindelse med vores søn. Det er en svær opgave, at arbejde med en dreng der er skoletræt og som betvivler sin faglige kunnen. Vi føler, at vi har fået nogle meget konkrete redskaber, links til nyttige apps og bøger, samt detaljeret referater. Dette har gjort det håndgribeligt og overkommeligt at få opbygget en plan for hverdagen. En plan hvor både lektielæsning og daglige opgaver har hjulpet os godt på vej. Vi ved, at vi får brug for dig igen, når første fase er blevet til en god rutine.
    Mange tak for nu.

    Hilsen os forældre til en dreng på 8 år

  • Efter 3 samtaler med Maria har jeg fået organiseret min datters tid omkring lektier. Det har givet mig et overblik og den dårlige samvittighed er væk. Skynd dig nu at lav det, så skal du læse osv. var en del af hverdagen og en anelse stressende for os begge. Det er nu blevet til en hyggelig stund uden brok og der er nu tid til at samle op i de emner, hvor det er nødvendigt.

    Irene